Autorii manualului de Biologie

Irina Pop-Păcurar

 

Licențiată în Biologie, doctor în Științe ale Educației și, în prezent, conferențiar în Departamentul Didactica Științelor Exacte al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Irina Pop-Păcurar a acumulat o experiență complexă în învățământ, de la nivelul primar la cel universitar, precum și în programele de formare profesională inițială și continuă a profesorilor. Este conectată direct cu realizările, dar și cu așteptările și dificultățile celor care predau și învață biologia în școli: profesorii și elevii.

Atașamentul față de misiunea și valorile educației nu s-a schimbat în timp și, grație specializării universitare în didactica disciplinelor biologice, împărtășește cu bucurie pasiunea pentru profesia didactică într-un cadru mereu provocator și de un dinamism aparte: pregătirea tinerilor profesori de biologie.

Notă personală despre scrierea manualului/Mesaj pentru cititori

Am scris fiecare pagină a acestui manual cu gândul la elevii clasei a V-a, la nevoia lor de a învăța cu sens, de a căuta și de a descoperi și la minunata lor capacitate de a trăi uimirea.

Dragi elevi, nu este mereu posibil să învățăm despre natură chiar în natură. Însă, ceea ce va trebui să faceți, împreună cu profesorul vostru, va fi să deschideți o „fereastră de evadare”. Mai exact, paginile unei lecții din manualul de biologie (tipărit și digital) pentru a începe o aventură a descoperirilor în lumea vie. Veți aplica ceea ce ați învățat, veți lucra practic, veți citi mai mult dacă sunteți curioși. Și veți putea rezolva probleme, așa cum sunt în viață: științifice, practice, etice, ecologice, de comportament, de comunicare etc.

Am scris cu multă pasiune acest manual, dorindu-mi să fie un catalizator pentru creativitatea didactică, cu gândul la studenții noștri, viitori profesori de biologie, cu uriașele lor așteptări: manuale moderne, învățare activă, materiale didactice, dar și cu uriașa lor energie, cu care imaginează fiecare lecție, ca pe un eveniment unic, irepetabil.

Dedicăm manualul profesorilor de toate vârstele care își doresc să facă din biologia clasei a V-a cea mai îndrăgită (nu cea mai importantă) materie școlară. Le dorim să găsească în carte ancorele menținerii în actualitatea științifică, inspirație, suport vizual și aplicativ pentru acele lecții originale, creative, atractive pe care le merită elevii lor.

Le dorim tuturor să folosească manualul de biologie cu aceeași pasiune cu care a fost scris.

 

Dorina Podar

Dorina Podar este șef de lucrări la Facultatea de Biologie și Geologie, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Are doctoratul, predă și lucrează în domeniul Biologiei Plantelor. A debutat în învățământul preuniversitar ca profesor titular de biologie la Școala Gimnazială Nr. 3 din Cluj-Napoca, ca mai apoi să predea biologia și chimia la Framlingham College, din Marea Britanie, timp de un an, printr-un program organizat de British Council. A întrerupt activitatea în învățământul preuniversitar pentru a finaliza doctoratul realizat în România și Marea Britanie. Ulterior a reluat activitatea în învățământ în cadrul Universității Babeș-Bolyai, unde lucrează și în prezent. A continuat pregătirea profesională prin stadii de cercetare postdoctorală în Belgia și Marea Britanie.

 

Notă personală despre scrierea manualului

M-am implicat în scrierea acestui manual din două motive: din dorința de a contribui la schimbarea dorită, dar nerealizată până acum, a modalității de predare în învățământul românesc preuniversitar și pentru că am un copil care urmează să învețe din aceste manuale noi, moderne, interactive, bazate pe descoperire și nu pe memorare. Am scris gândindu-mă la cum se predă în Marea Britanie și cum aș vrea să se predea și la noi. M-am gândit mereu la cum și ce valori aș vrea ca toți copiii să învețe. Am scris cu sufletul gândindu-mă la toți acei copii care, în drum spre parc, în vuiet de mașini și claxoane, te opresc și te întreabă curioși ce s-a auzit din petecul acela de iarbă. Era un greiere, pe care adultul l-a ignorat gândindu-se la toate problemele sale cotidiene. Dar pe care, prin curiozitatea și dorința de descoperire, copilul l-a auzit. Am scris gândindu-mă la toți acei copii care se întreabă de ce merg albinele și bondarii prin flori, de ce nu le e frică florilor că vor fi înțepate, de ce am adus buburuze și le-am dat drumul pe plantele din jardinieră, de ce mai bine ne îmbrăcăm să nu ne mânânce țânțarii decât să stropim cu insecticid în jurul bălții unde am mers la pescuit. Am scris gândindu-mă la copilul care întreabă ce păsărele vede în copacii din fața geamului și întreabă dacă putem să le ajutăm peste iarnă, la copilul care stă ascuns după o tufă și se uită răbdător la căprioarele din pădure, la copilul care a înțeles că poate să admire delicatele narcise acolo pe pajiște, unde le e locul și nu acasă în vază, pentru doar 3 zile. Am scris gândindu-mă la nenumăratele locuri frumoase din propria noastră țară, la numeroasele muzee, parcuri, grădini care te așteaptă să le vizitezi, dar în care trebuie să privești cu ochii deschiși și să înveți să observi și să asculți. Am scris gândindu-mă la cum aș putea să-l ajut pe profesor, dar și pe părinte, să găsească modalități de a-l apropia pe copil de biologie, de ceea ce este viu și de mediul care îl înconjoară, astfel încât noi, oamenii, să ne integrăm în natură și să nu o distrugem.